Επαναφορά από 1/1/2024 του πλαισίου καταβολής του επιδόματος προϋπηρεσίας στους εργαζόμενους (Επίδομα Τριετιών)
Μια από τις πολλές επιπτώσεις που είχαν τα μνημόνια στην εργασία ήταν και η αναστολή του επιδόματος πολυετίας, του επιδόματος χρόνου εργασίας, του επιδόματος τριετίας και του επιδόματος πενταετίας που επιβλήθηκαν με το άρθρο 4 της υπ’ αριθμ. 6/28-2-2012 πράξης Υπουργικού Συμβουλίου. Η κατάργηση των παραπάνω επιδομάτων δεν ήταν οριστική αλλά όριζε ως όρο για την επαναφορά τους να πέσει η ανεργία κάτω του 10%. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για μετά την επαναφορά που ορίσθηκε με τον νόμο 5053/2023. Αν δηλαδή ξανανεβεί η ανεργία πάνω από το 10% θα ανασταλεί και πάλι η εφαρμογή των επιδομάτων.
Το παράδοξο του παραπάνω νομοθετήματος είναι ότι θεωρεί νεκρό στην εξέλιξη του χρόνου εργασίας το διάστημα του εργαζόμενου από 14-2-2012 έως την 31-12-2023. Δεν μετρά δηλαδή στην πολυετία του. Δεν μετρά στην συμπλήρωση των χρονοεπιδομάτων του για τους εργαζόμενους. Ως γνωστό για τους υπαλλήλους με εξαρτημένη εργασία, σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις (3) τριετίες και συνολικά σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) για προϋπηρεσία εννέα (9) ετών και άνω ο μισθός διαμορφωνόταν με προσαύξηση των παραπάνω ποσοστών. Επίσης για τους εργατοτεχνίτες με εξαρτημένη σχέση εργασίας σε ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και για έξι (6) τριετίες και συνολικά τριάντα τοις εκατό (30%) για προϋπηρεσία δεκαοκτώ (18) ετών και άνω ο μισθός προσαυξανόταν με τα παραπάνω ποσοστά.
Η νέα διάταξη του νόμου αντί να επιτρέπει αφού η ανεργία έπεσε κάτω του 10% την προσαύξηση των επιδομάτων σ’ όλους τους εργαζόμενους ανάλογα του χρόνου εργασίας τους, όριζε τα εξής:
Α) Αν οι καταβαλλόμενες τακτικές αποδοχές είναι υπέρτερες των νόμιμων αποδοχών, οι αυξήσεις, οι προσαυξήσεις και τα ποσά εν γένει που προκύπτουν από την εφαρμογή των ανωτέρω, συμψηφίζονται με τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ καταβαλλόμενων και νομίμων αποδοχών.
Β) Δίνονται οι προσαυξήσεις μόνο σε όσους αμείβονται με την εθνική βασική σύμβαση ή εάν έχουν κλαδική η οποία έχει κηρυχθεί υποχρεωτική. Είναι γνωστό σ’ όλους φυσικά ότι στο διάστημα των μνημονίων ελάχιστες κλαδικές συμβάσεις έχουν κηρυχθεί υποχρεωτικές. Τα εμπόδια που μπήκαν φυσικά ευνοούν τους εργοδότες αποκλειστικά.
Τα συνδικάτα ζητούν ΑΜΕΣΑ:
- Η αναστολή χορήγησης των πολυετιών να ισχύσει από 6/2012 από τότε που καταργήθηκαν και όχι από 1-1-2024. Να δοθούν δηλαδή οι προσαυξήσεις από το 2012 στα επιδόματα.
- Να προχωρήσει η κυβέρνηση χωρίς καμία άλλη καθυστέρηση σε κήρυξη ως γενικώς υποχρεωτικών των κλαδικών και ομοιοεπαγγελματικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
- Να προχωρήσει η κυβέρνηση άμεσα στην επαναφορά και αποκατάσταση του καθορισμού του κατώτατου μισθού/ημερομισθίου μέσω της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και μέσω ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων με καθολική ισχύ για όλους τους εργαζόμενους στην επικράτεια.
Η καταβολή επιδόματος προϋπηρεσίας (οι λεγόμενες τριετίες) κατοχυρώθηκε ως κατώτατο όριο προστασίας όλων των εργαζόμενων ιδιωτικού τομέα της χώρας με κανονιστική ισχύ (δηλαδή με ισχύ νόμου) κατά συνέπεια εμπαίζονται οι εργαζόμενοι όταν δεν εφαρμόζονται. Τα συνδικάτα προσφεύγοντας στο συμβούλιο επικρατείας με την υπ’ αριθμ. 148/2022 απόφαση του επιβεβαίωσε ότι η υποχρέωση καταβολής προσαυξήσεων των τριετιών αποτελεί ζήτημα που ρυθμίζεται ευθέως από τον νόμο και παράγει νομική δέσμευση για καταβολή τριετιών. Κατά συνέπεια κάθε υπεκφυγή για την μη καταβολή αποτελεί εμπαιγμό προς τους εργαζόμενους του Ιδιωτικού Τομέα.